• boedha thailand
  • LEVEN Dankbaarheid
  • leven

    Geluk is: dankbaar zijn voor wat je hebt

    Misschien spreekt de term dankbaarheid je niet zo aan. Gebruik dan bij het verder lezen voor jezelf de woorden “Blij zijn met” in plaats van “Dankbaar zijn voor”. De effecten zijn hetzelfde.

    Een manier om meer geluk te vinden in je leven is het vaker stil te staan bij wat je hebt en om daar dankbaar en blij over te zijn.



    Waarom helpt dankbaar zijn

    Wanneer je dankbaar voor iets bent wordt je vervuld door een gevoel van dankbaarheid. Je bent blij met wat je hebt of met wat je hebt ervaren.

    Dat gevoel laat op dat moment weinig tot geen ruimte voor andere, negatieve, gevoelens. Je voelt je prettig wanneer je echt diep dankbaar voor iets bent.

    Ook maakt het je bewust worden van alles waar je dankbaar en blij over bent, dat je het meer en meer zult ervaren. Je voelhorens worden meer afgestemd op positieve zaken die zich in je leven afspelen. Er komt daardoor minder ruimte voor het negatieve.



    Dankbaar en blij zijn, de basis voor succes

    Shawn Achor schrijft in zijn boek: De voorsprong van geluk over het effect wat positiviteit heeft op het hebben van succes.

    Vaak denken we dat wanneer we succesvol zijn, we gelukkig worden. Shawn vond dat juist het omgekeerde het geval is. Wanneer we gelukkig zijn hebben we een betere kans op succes.

    Door je te focussen op datgene waar je dankbaar voor er blij om bent verhoog je je geluksgevoel, wat er op zijn beurt voor zorgt dat je kans op succes in je werk en dagelijks leven verhoogt wordt.



    Ander perspectief

    Dankbaar zijn, geeft je leven een ander perspectief.
    In plaats van te kijken naar alles wat je zou willen en naar alles wat er mislukt in je leven ben je even gericht op iets wat je vreugde en blijdschap geeft.

    Je verlegt je focus van kijken naar het negatieve, naar kijken naar het positieve.



    Meer creativiteit

    Door het doen van dankbaarheidsoefeningen, krijg je een positievere levenshouding.

    Een positieve houding zorgt er op zijn beurt weer voor dat je meer in mogelijkheden gaat denken dan in onmogelijkheden. Je wordt creatiever en vindingrijker.



    Meer lezen

    In zijn boek Thanks!: How Practicing Gratitude Can Make You Happier schrijft Robert Emmons over de enorme positieve invloed van dankbaarheidsdenken.



    Blijven oefenen

    Hoe meer je oefent met je dankbaar voelen des te beter zul je je gaan voelen en dus des te gelukkiger zul je in het leven staan. Oefening baart hier echt kunst.

    Je moet jezelf er, zeker in het begin, vaak aan herinneren om even stil te staan en dankbaar te zijn voor wat je hebt. Het is vaak zoveel makkelijker om ergens over te klagen dan om dankbaar te zijn voor iets.



    Hoe doe je dat dan?

    Maar hoe doe je dat dan dankbaar of blij zijn zul je je misschien afvragen. Dankbaar zijn is heel eenvoudig. Je kunt dankbaar zijn voor die hele kleine dingen die voor jou vanzelfsprekend zijn.

    Je kunt je dankbaar voelen voor het feit dat je een lekker warm en comfortabel bed hebt. Ook het feit dat je niet bang hoeft te zijn dat je vandaag niets te eten zult hebben, kan een reden tot dankbaarheid zijn.



    Dankbaarheidsoefeningen

    Om jezelf te laten wennen aan dankbaar zijn en om jezelf er aan te blijven herinneren kun je kiezen uit een aantal methodes. Zoals bijvoorbeeld het bijhouden van een dankbaarheidsdagboek, een 21-daagse training van je brein, of het benoemen van iets tot je dankbaarheidsaandenken.



    Dankbaarheidsdagboek

    Een dankbaarheidsdagboek kan helpen om regelmatig stil te staan bij alles wat je hebt en waar je dankbaar voor kunt zijn. Afhankelijk van wat jou het beste uitkomt, kun je ’s morgens voor je opstaat of ’s avonds voor je slapen gaat opschrijven waar je dankbaar voor en blij mee bent.

    Wanneer het je niet lukt om dagelijks te schrijven is dat geen probleem, maar probeer wel om er een bepaalde routine in te krijgen, door dan bijvoorbeeld iedere zondagochtend in je dankbaarheidsdagboek te schrijven.



    2 minuten, 3 dingen, 21 dagen

    Auteur en onderzoeker Shawn Achor ontdekte dat je je geest met een dagelijkse dankbaarheids oefening, gemakkelijk kunt trainen om positiever te worden.

    Zijn methode 2 - 3 - 21 gaat als volgt: schrijf iedere dag
    in twee minuten tijd,
    drie nieuwe dingen op waar je dankbaar voor bent.
    Doe dit eenentwintig dagen lang.

    Waarom werkt dit? Doordat je weet dat je iedere dag drie dingen op moet schrijven waar je dankbaar en blij voor bent, train je je brein om continue op zoek te gaan naar zaken waar je dankbaar voor zou kunnen zijn.

    Je traint daarmee je brein om meer naar de positieve zaken in je leven te kijken dan naar de negatieve dingen die gebeuren.



    Dankbaarheids aandenken

    Om jezelf eraan te herinneren dankbaar te zijn, kun je een ding benoemen tot je dankbaarheids aandenken. Iedere keer wanneer je daarnaar kijkt denk je aan iets waar je dankbaar voor bent.

    Dit dankbaarheidsaandenken kan van alles zijn. Een paar voorbeelden:

    Een sleutelhanger die je iedere keer wanneer je hem pakt je herinnert aan alles waar je dankbaar voor kunt zijn.
    Een armbandje wat je altijd draagt en waar je een paar keer per dag naar kijkt.
    Een schilderij in je huis waar je wanneer je er naar kijkt je de dankbaarheid door je heen voelt stromen.

    En zo zijn er nog talloze zaken te noemen die je als dankbaarheids aandenken kunt gebruiken.



    Stop, look, go!

    David Steindl-Rast legt in deze TED-talk video uit dat het niet zo is dat gelukkige mensen dankbaar zijn, maar dat het juist andersom is. Dankbare mensen zijn gelukkige mensen.

    Ook legt hij uit hoe zijn "Stop, look, Go!" methode werkt. De video is in het Engels, maar er is een Nederlandse ondertiteling beschikbaar.



    Begin vandaag

    Wanneer je echt wilt werken aan je eigen geluk, kun je direct starten met een dankbaarheidsoefening en kijk wat voor effect dit op jou heeft.



    Dankbaarheid zijn voor alles wat minder goed gaat

    Dit gedicht vertelt je waarom je ook zou moeten oefenen in het dankbaar zijn voor alles wat juist niet zo goed is in je leven.

    Wees dankbaar omdat je niet alles bezit wat je zou willen hebben.
    Want anders zou er niets meer zijn om naar uit te kijken.

    Wees dankbaar dat je niet alles weet.
    Want dit geeft je de kans om iets te leren.

    Wees dankbaar voor de moeilijke momenten.
    Want deze momenten geven je de kans om te groeien.

    Wees dankbaar voor je beperkingen.
    Want ze geven je ruimte om te groeien.

    Wees dankbaar voor elke nieuwe uitdaging.
    Want iedere uitdaging maakt je sterker.

    Wees dankbaar voor je vergissingen.
    Want deze geven je een waardevolle les.

    Wees dankbaar wanneer je je moe en uitgeput voelt.
    Want dit betekent dat je je best hebt gedaan.

    Het is makkelijk om dankbaar te zijn voor de goede dingen in je leven.
    Maar wie ook dankbaar is voor alle minder goede dingen, leeft echt een leven van voldoening.

    Dankbaarheid kan iets negatiefs omzetten in iets positiefs.
    Vind een manier om dankbaar te zijn voor je problemen en je problemen kunnen je grootste zegeningen worden.


    ~ Auteur onbekend ~





    “I don't have to chase extraordinary moments to find happiness - it's right in front of me if I'm paying attention and practicing gratitude. ” – Brene Brown

  • scheiding
  • De eerste 100 weken na je scheiding

    In dit boek vertellen eenentwintig vrouwen openhartig over hun scheiding. Stuk voor stuk emotionele en herkenbare verhalen over angsten, zorgen, schuldgevoelens en rouw: kortom, over de ingrijpende weg van vrouw naar ex-vrouw.

    Bekijk op bol.com
Andere interessante artikelen:

Green Castle over leven en werken.

populaire artikelen
  • thailand
    Dankbaarheid

    Dankbaar zijn voor alles wat je hebt, kan je meer geluk in je leven brengen. Kijk naar wat je wel hebt in plaats van te denken aan wat je mist.

  • welk bedrijf beginnen
    Welk bedrijf past bij jou

    Wil je voor jezelf beginnen en je eigen onderneming gaan starten? Je eigen baas worden en alle beslissingen zelf nemen? Hier vind je tips en informatie over het starten van een eigen bedrijf.

  • mindfulness
    Mindfulness

    Wij leven gehaast en proberen veel dingen tegelijkertijd te doen. Daardoor krijgt niets echt onze aandacht. Mindfulness oefeningen kunnen je helpen.

dankbaarheid
boekentip