• dauw druppel
  • leven Mindfulness
  • leven

    Leven met aandacht geeft je voldoening en maakt je gelukkiger

    Mindful living kun je simpelweg vertalen als aandachtig leven.

    Leven met aandacht voor datgene waar je mee bezig bent. Dit in tegenstelling tot gedachteloos dingen doen zonder de taak waar je mee bezig bent al te veel aandacht te geven.

    Wanneer je een kei bent in het multitasken zal veel van wat je doet op de automatische piloot gedaan worden.

    Hoe zou het zijn om het werk te doen waar je van droomt? -
    Frank de Moei – Capedium Training & Coaching,
    auteur van de cursus Vind je ideale baan.


    Concentratie

    Wanneer je een activiteit op een mindfulness manier uitvoert ben je met je aandacht alleen maar met die taak bezig.

    Je concentreert je uitsluitend op die taak. Dat is, wanneer je dat niet gewend bent, nog niet zo makkelijk.

    Maar wanneer je een taak vol aandacht en heel bewust uitvoert kan zelfs de simpelste taak je veel voldoening geven.



    Stressverlagend

    Naast het feit dat het je veel voldoening kan geven heeft aandachtig leven nog een aantal grote voordelen. Mindfulness kan stress verlangend werken en daarmee allerlei lichamelijke en geestelijke klachten verminderen of voorkomen.

    Nu is het voor veel mensen moeilijk om op deze manier te leven. We zijn vaak erg gehaast en nemen weinig tijd om ons aandachtig met een taak bezig te houden.

    In gedachten zijn we al bezig met de volgende taak terwijl we ons niet echt bezighouden met de taak waar we op dat moment aan werken.


    Mindfulness oefening

    Een simpele manier om te starten met mindfulness is het doen van deze eenvoudige oefening. Je kunt deze oefening op elk moment van de dag uitvoeren en zo vaak als je wilt.

    Kies een taak die je moet uitvoeren, dat kan variëren van aardappels schillen tot email lezen of een kind naar bed brengen. Het maakt niet uit of het een simpele of moeilijke taak is.

    Wat je nu gaat doen is dat je met je aandacht volledig en uitsluitend met die taak bezig bent. Dat klinkt misschien makkelijk… maar wanneer je erop gaat letten zul je jezelf er hoogst waarschijnlijk op betrappen dat je gedachten steeds weer afdwalen van de taak waar je mee bezig bent.

    Wanneer je aan het aardappelschillen bent, zullen je gedachten misschien afdwalen naar datgene wat je na het eten zult gaan doen. Of je bent aan het bedenken wat je morgen zult eten of je denkt aan wat er die dag is gebeurd op je werk of thuis. Dat is nu niet de bedoeling!

    Het enige waar jij je gedachten nu op moet richten is op het schillen van de aardappels. Probeer die taak zo goed mogelijk uit te voeren en probeer nergens anders aan te denken dan alleen aan de aardappel die je op dat moment in je handen hebt. Er is op dit moment niets anders wat jouw onverdeelde aandacht krijgt dan alleen die ene aardappel.

    Wanneer je als aandachtstaak voor het lezen van je emails gekozen hebt, moet je één email tegelijkertijd openen, lezen en besluiten wat je met die mail moet doen.

    Geef al je aandacht alleen aan die ene mail en denk ondertussen niet aan dat telefoontje wat je zo dadelijk moet voeren of aan dat gesprek wat je zojuist hebt gehad. Al je aandacht gaat voor de volle honderd procent naar die email waar je nu mee bezig bent.


    Rust

    Je zult merken dat wanneer je een taak op die manier uitvoert er een bepaalde rust vanuit gaat.

    Bovendien zul je veel meer plezier aan die taak beleven dan wanneer je hem gehaast en gedachteloos uitvoert.

    Het betekent niet dat je de taak waar je mee bezig bent in een soort slow motion hoeft uit te voeren. Je mag het tempo aanhouden waarmee je deze taak normaal ook uitvoert.

    Het gaat er alleen om dat je aandacht alleen gefocust is op die ene taak.

    Wat let je om het eens uit te voeren? En wie weet krijg je de smaak wel zo te pakken dat je daarna nog een taak op deze manier gaat doen….


  • prima zelfvertrouwen
  • Blijvend zelfvertrouwen

    Deze cursus is voor jou als je: Je zelfvertrouwen wilt vergroten – Minder afhankelijk wilt zijn van anderen – Meer wilt vertrouwen op je eigen gevoel – Wilt stoppen met twijfel en zelfkritiek – Minder perfectionistisch wilt zijn.
    Frank de Moei (professionele coach en trainer) heeft de E-cursus Blijvend zelfvertrouwen ontwikkeld die jou leert om je zekerder te voelen in elke situatie.
    Lees hier verder: Blijvend zelfvertouwen

Andere interessante artikelen:
Boekentip:

  • mindfulness training
  • Mindfulness

    Een praktische training in omgaan met gevoelens en gewoonten.
    Door een bewuste levenshouding laat je gevoelens, gedachten, beelden en lichamelijke gewaarwordingen toe en kom je los van onbewuste automatische patronen. Met de mindfulnessmeditaties uit dit pakket kun je die bewuste levenshouding trainen.


    Nu te koop bij Bol.com


  • mindfulness en zelfcompassie
  • Mindfulness en zelfcompassie

    Verlos jezelf van destructieve gedachten en emoties. Dit boek laat zien hoe je je problemen met mindfulness en zelfcompassie de baas kunt worden.


    Nu te koop bij Bol.com



zelfvertrouwen

Cursus 'Van jezelf houden'
Marian Palsgraaf ontwikkelde de cursus 'Van jezelf houden'.

"Ik wil je graag laten zien dat bij gebrek aan liefde, gepest worden, je niet ‘kapot’ gemaakt wordt. Ik heb geleerd er goed mee om te gaan, door van mezelf te houden, zonder te oordelen over mezelf en/of anderen."

"Wat mijn leven letterlijk heeft veranderd is het toepassen van relatief eenvoudige oefeningen, tips en strategieën. Nu ben ik blij met mezelf, positief en ik laat me niet zo snel meer uit het veld slaan."
Lees meer over deze cursus: Van jezelf houden

populaire artikelen
  • thailand
    Dankbaarheid

    Dankbaar zijn voor alles wat je hebt, kan je meer geluk in je leven brengen. Kijk naar wat je wel hebt in plaats van te denken aan wat je mist.

  • welk bedrijf beginnen
    Welk bedrijf past bij jou

    Wil je voor jezelf beginnen en je eigen onderneming gaan starten? Je eigen baas worden en alle beslissingen zelf nemen? Hier vind je tips en informatie over het starten van een eigen bedrijf.

  • mindfulness
    Mindfulness

    Wij leven gehaast en proberen veel dingen tegelijkertijd te doen. Daardoor krijgt niets echt onze aandacht. Mindfulness oefeningen kunnen je helpen.

opleiding levenscoach
boekentip

E-cursus


Verder lezen:

Wil je meer lezen over mindfulness, dan vind je hier een aantal relevante boeken: